Hans de Graaf – Breinlijnen

Het centrale thema in alles wat Hans de Graaf onderneemt is de werking van het menselijke brein. Hij is door Jan Lamberts genomineerd als ondernemer van de maand. Hans gaf een presentatie over de comfort zone. Jan stipte de persoonlijke manier van Hans’ verhaal en de tot verbeelding sprekende woorden aan waardoor het bij hem is blijven hangen. En dat is nu precies waar het om gaat: breinprincipes gebruiken om beter te functioneren.

Breinlijnen

Breinlijnen Hans Open Coffee HarenIk ben spreker en inmiddels ook auteur. Ik spreek over hoe de blinde vlekken, vooroordelen en automatische routines in je brein er voor kunnen zorgen dat je vaak niet de best mogelijke beslissing neemt. De laatste tijd pas ik dit toe op eten en afvallen, ik noem dat ‘breinlijnen’. Over dat laatste onderwerp heb ik het boek Breinlijnen – 10 kilo afvallen in 100 dagen geschreven.

Van parfum via ict naar het podium

Toen ik in 1995 mijn eerste onderneming startte was dat voor mij gewoon een logische stap. Tijdens mijn studie scheikunde heb ik altijd al van alles verkocht om bij te verdienen: parfum, sieraden, leren jasjes. Combineer dat met een sterke drang naar vrijheid en het ondernemerschap is onvermijdbaar. Ik ben bedrijven gestart in ICT en online leren. Maar op een dag in 2015 werd ik wakker en realiseerde ik mij dat mijn dag te vol zit met dingen die ik niet leuk vond. En dat de dingen die ik wel leuk vond, door je personeel werden gedaan. Door mijn lidmaatschap bij ToastMasters Groningen ontdekte ik dat spreken echt bij me past. Ik vind het zelf leuk en mijn publiek reageert bijna altijd enthousiast. Het is voor mij de perfecte manier om mijn boodschap over te brengen. En ja, het speelt natuurlijk ook wel mee dat ik graag in de schijnwerpers sta … 🙂

X-factor

Er is geen tekort aan diëten in de wereld. Maar je kunt toch onderhand wel stellen dat de meeste niet werken in de zin van dat mensen daarna niet opnieuw weer aankomen. Afvallen is namelijk niet eens zo heel moeilijk. Op gewicht blijven daarentegen wel! Wat nodig is dat mensen hun eetgewoonten blijvend veranderen. Maar het moet wel lekker blijven smaken. Smaak is een essentieel onderdeel van eten. Als je breinlijnt, breng je smaak en hoeveel je eet in balans. Niet voor een paar weken, maar voor de rest van je leven.
Ik gebruik tijdens mijn lezingen geen PowerPoint. Ik probeer juist mijn boodschap te visualiseren met echte objecten die als metafoor fungeren. Zoals bijvoorbeeld het touw op de grond tijdens mijn presentatie over de comfortzone. Ik kan slecht toneelspelen, dus je krijgt me helemaal zo als ik ben. Anderen noemen dat authenticiteit. Voor mij geldt juist dat ik me slecht voor kan stellen dat iemand een rol speelt op het podium.

Open Coffee Haren

Bijeenkomsten bezoeken waar mensen vrijwillig komen voelen voor mij altijd als een warm bad. Dus toen mijn vrouw, Janita, een keer bij Open Coffee Haren was geweest, en daar enthousiast over vertelde, wilde ik ook wel eens een kijkje nemen. Wat meteen opvalt is de gemoedelijkheid en een sfeer van wederzijdse interesse. Als kleine ondernemer zijn driekwart van de ‘uitdagingen’ waarschijnlijk gelijk. Dat schept een band.

Laten zien wat je kunt

Heel concreet heeft het mij opgeleverd dat ik mijn presentatie mocht houden. Of dat ooit een vervolg krijgt weet je nooit. Als spreker moet je toch eerst en vooral zorgen dat mensen je een keer gezien en gehoord hebben. De meeste sprekers worden ingehuurd omdat iemand hem of haar heeft gezien en deze adviseert. “Ik heb laatst een goede spreker gezien, misschien moet je die eens bellen…”.

Inspirerende ontmoetingen

Als ik er één uit moet pikken dan Han Gerretsen, videograaf. Als een van de oudere bezoekers brengt hij een schat aan ervaring mee waar iedereen van kan profiteren. Vraag hem maar eens naar zijn internationale ervaringen …

Ik geef het stokje door aan….

Ik weet hoe mensen die iets organiseren in ieder geval niet de schijn willen opwekken dat ze zichzelf bevoordelen. Als gevolg daarvan zetten ze zichzelf vaak juist op de laatste plaats. Om die trend te doorbreken nomineer ik Désirée Boerema. Daarnaast verdient haar Social Media Canvas het ook om in de spotlight te staan. Veel ondernemers weten wel dat ze ‘eigenlijk iets met Social Media zouden moeten’. Als je er mee begint wordt je echt overdonderd door alle mogelijkheden. En dat is waar het Social Media Canvas zo waardevol is: het zet je ertoe om keuzes te maken. Je hoeft niet alle Social Media te gebruiken, je hoeft niet alle technische snufjes in te zetten. Kortom: ik vind het een handige tool die veel fouten voorkomt. En fouten maken met Social Media … dat kost gewoon geld. Niet alleen de omzet die niet komt, maar je bent zo maar ook een fortuin kwijt aan ineffectieve advertenties.

 

Hans de Graaf Brainful Leadership

Volg Hans de Graaf online via:

Comments are closed.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial